» Vit kladdkaka





Har spenderat dagen hos min kära lillasyster i Uppsala.
Födelsedagsfirande (i efterskott, hon fyllde år förra helgen), IKEA, lite shopping och restaurangbesök.

Hittade ett recept på Vit kladdkaka HÄR, och var tvungen att prova göra en eftersom att min syster älskar både kladdkaka och vit choklad. Och det blev succé. Till och med mamma som påstod innan att hon inte ens gillar vit choklad tyckte om den. Så, jag vill såklart dela med mig av receptet till er. Alla borde prova!


Vit Kladdkaka

2 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
3 msk apelsinjuice
100 g smält vit choklad
100 g smält margarin

Gör så här
Rör ihop ägg och socker. Sikta ned vaniljsocker och mjöl.
Tillsätt apelsinjuicen, den smälta chokladen och margarinet.
Rör smeten slät med hjälp av en slickepott.
Häll smeten i en smörad och brödad form.
Grädda i mitten av ugnen i 150 grader i ca.30 minuter.
Kakan blir som godast om den får stå i kylskåpet över natten!
Servera med hallon.
| |
#1 - - Eleonore:

Va kul med vit kladdkaka, inte sett något liknande tidigare :)

#2 - - Mamma:

Mmmmm, den var jättegooood.Det var mysigt igår. I love youuuuuuu.

#3 - - dona blogg:

Fin blogg!

Så glad att ha hittat hit :)



/Pernilla

#4 - - Anonym:

nope gillar inte ens kladdkaka hehe men det där lät faktiskt gott:)

#5 - - sarita:

Åh vad gott älskar kladdkaka! och vit chocklad!

#6 - - Louise:

Vit kladdkaka är rätt fräsh men den jag smakade hade lime i sig och det dominerade lite för mycket tyvärr. Gav juicen mycket smak tro?

#7 - - sebastian:

mums den ser supersmarrig ut

kul att du hamnat på första sidan oxå

#8 - - Hanna:

åå jag älskar vit choklad! :D

#9 - - denice.:

perfeeekt! jag älskar vit choklad! :D

#10 - - Therese:

gud det ser fantastiskt gott ut! jag hade inte sagt nej till det :)

#11 - - Jenny:

måste prova, älskar kladdkaka och vit choklad är ju hur gott som helst! :)

#12 - - Jonna:

låter mumsigt :D Måste testa den!

#13 - - Sandra:

spännande med nå nytt, låter jätte smaskigt:)

#14 - - CAMIE:

Häftigt med vit kladdkaka! Ser gott och ut också :D

Måste jag testa nångång ^^,

#15 - - Hanka:

åh hallon. Ser riktigt smaskigt ut!

#16 - - Mia:

ser gott ut ^^

#17 - - alma:

kanske man borde testa någon gång, tack för tipset! :)

#18 - - Jasmine:

Den ser väldigt god ut! :D <33

Kram

#19 - - nadja:

de lär jag prova :D

#20 - - Martina:

Det här receptet har jag också kikat på. Tror bestämt det blir att svänga ihop delikatessen till nästa helg. Mums! Väntar med andra ord redan på att det ska vara fredag :D

#21 - - Danielle:

kan tänka mig att kakan blir otroligt god! :D

..Jag vet att detta inte har med inlägget att göra (och jag ursäktar mig för det) Men måste bara sprida denna länk. http://www.thecovemovie.com/WatchTheTrailer.htm

Det är inget virus! Utan en länk till filmen The Cove. En dokumäntär som bla handlar om brutal delfin-slakt.

Om du vill så sänd länken vidare. Jag gör iallafall det eftersom vi människor måste få veta sanningen!

#22 - - PAULINE:

detta såg fantastiskt gott ut :)

#23 - - Sanna:

Gott då!

#24 - - Malin:

Spännande, måste testa :D

#25 - - Kalasgott:

Vad roligt att ni testade mitt recept!!! Superkul när läsare faktiskt provar recepten!!!! :-) Önskar dig en fortsatt superbra vecka! Kramar, Jennie.

#26 - - Victoria:

Åh, det både låter och ser gott ut :).

#27 - - Tove:

Va kul med vit kladdkaka, det måste testas! :)

#28 - - johanna:

oh, det där lät/ser ju skitgott ut!

det ska jag baka nån dag :)

tack för tipset

#29 - - Before29:

min sambo gjorde denna vid nyår till alla. SUPERLYCKAD OCH GOD!!!

#30 - - Johanna:

Åh så gott! Det måste jag testa någon gång!

Hoppas du får en fin dag!

#31 - - Caroline:

Hihi, vet inte om det borde få kallas kladdkaka med vit choklad, eftersom vit choklad inte ens är choklad :D Men gott verkar det i alla fall vara :)

#32 - - Lotte:

Ser väldigt gott ut!!

#33 - - My:

Det låter verkligen jättegott, både jag och min pojkvän är STORA fans av vit choklad så vi måste testa detta. Tack!

#34 - - Sooz Photography:

Ska absolut testa den här! Men utan apelsinjuice i så fall. Mums :D

#35 - - ANNIKA:

åh så gott!

#36 - - Jonna:

Det lät inte dumt!

#37 - - Emma:

Vit kladdkaka :D jag måste bara testa den när jag kommer hem från Gällivare, speciellt när jag älskar vit choklad :D hittade även lite andra spännande saker på deras hemsida :D Tack för tipset ^^,

#38 - - Lina:

Åh det där bara MÅSTE jag prova! :) jag är endå ensam hemma nu i 2 dagar så det passar på att baka då ( så att man inte råkar tappa smeten över nån galen unge ) ;)

Måste man ha i apelsinjuiceen?

#39 - - mariaohlin:

det måste jag verkligen prova - ser somrigt & gott ut ! mums

#40 - - Marina:

Det såg gott ut:D Speciellt med hallon.

#41 - - Elin:

Ser otroligt gott ut, ska lätt prova det där!

#42 - - Ida We:

Ser jättegott ut! Älskar också vit choklad :)

#43 - - emma:

gud vad gott:)

#44 - - Anonym:

Den måste jag testa...

#45 - - Viktoria:

Åh, kladdkaka är det bästa! Det där måste jag prova! :D

#46 - - Emma:

Det ser mumsigt ut. Har inte tänkt på att man kan göra en vit..ska testa!

#47 - - Begonia:

FAN vad grym du är! :D

#48 - - Milla:

Vad gott det lâter! Blir till att provas inför nästa bak. Alla vill att jag ska baka typiska svenska kakor hela tiden. Detta kan bli en bra kaka att bryta av med.

#49 - - jonnakronlid:

jätte fin blogg =)

#50 - - Jonna:

sv; Ja ;D Jag skulle gärna vakna imorgon och se att all snö är borta och att det är 15 grader varmt ute ;) haha

#51 - - michelle:

Vilken kul ide, det ser jättegott ut:)

ska testa o baka det nån dag:D

#52 - - Lola May:

Ser riktigt god ut!

#53 - - Jasmine:

Svar: Du har helt rätt. Jag älskar att skriva och använder därför ofta min passion till att få ur mig saker. Även om det inte blir någon tjock roman av det jag nu påbörjat, kan man alltid hoppas att jag mår lite bättre av att skriva ner det. (a)



Kram

#54 - - Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg:

Ååååh gud vad gott! :D

#55 - - lukes:

Dagens fråga: Går du på gym? :)

#56 - - Milla:

Åh den såg god ut! :)

#57 - - ubeauty:

Va kul med vit kladdkaka, det ska jag testa någon gång =D



Kika gärna in i min blogg där jag skriver om allt möjligt i kategorierna Bakelser, Kärlek, Naglar, Självförståelse/Psykologi, Skönhet/Smink/Mode =)



Kika gärna in i min blogg där jag skriver om allt möjligt i kategorierna Bakelser, Kärlek, Naglar, Självförståelse/Psykologi, Skönhet/Smink/Mode =)

#58 - - Emma:

Jag får absolut ta och testa den :D

ska kolla upp Kryddburken.se nu på en gång, jag älskar att baka, och speciellt sen när man får äta det man gjort ^^, det som är jobbigast är disken som blir efter man bakat :p

#59 - - emma:

sv:tack:)

#60 - - maja:

ååå nu blev ja hungrig :D hihi

#61 - - Michael Jackson | Minnesblogg:

Mums! :D

#62 - - Nicole:

guud va gott nu fick du mig en ide att baka någonting ;)



Frågestund på min blogg, fråga gääärna ;)<3

#63 - - Hanna:

sv; haha jag ska nog prova kladdkakan då :D

#64 - - terese:

ser fantastiskt gott ut!

#65 - - Hanka:

Varma hallon till vaniljglass! Mumsfillipappa haha.



Jo, den är ritkigt snygg! :D

#66 - - WHERE THE SUN GOES DOWN:

gott!

#67 - - Bella:

Mums! verkar riktigt gott =)!

#68 - - Jelene:

åh det där såg ju hur gott ut som helst :) fin blogg du har förresten, och snygg inredningssmak :)

#69 - - junitjej:

Det ser verkligen gott ut!!

#70 - - Sissi:

vad gott det ser ut! :)

#71 - - lana:

åh vad mumssigt, måste verkligen göra en jag med

#72 - - Sandra:

Åh, det ser galet gott ut!!

#73 - - PAULINE:

sv: jaa, det är ju det som är risken! precis som med extensions i håret!



skulle vara roligt att pröva iallafall :)

#74 - - Therese:

sv: jadå jag ska försöka mig på det hela..

tackar tackar :D

#75 - - Stina:

Den ser helt underbart god ut!

#76 - - emma:

Ser riktigt mumsig ut :D plus i lööve vit choklad!

#77 - - Josefine:

ett? två? tre? fyra? eller fem? :)

#78 - - Sonja:

Vit kladdkaka är gott, har ett liknande recept men den heter "Frostig bärkaka". Konstaterade när jag bakade den att det blir ju som en kladdkaka fast med vit choklad. Mums med hallon till!

#79 - - Sofia:

Åh spännande med vit choklad juh! :D Kan tänka mig att den är god. :)

#80 - - Sara:

Herregud vad gott det såg ut att vara!! :O

#81 - - Maja:

Detta måste jag testa!

#82 - - Sara:

Ser GALET gott ut !!



Vitchoklad är det bästa som finns,

underbart att det funkar att välja den chokladen istället.



Tack för tipset =)

#83 - - Andrea:

kul med vit choklad! då känns det ju kul att servera den till lite finare saker så känns den inte så vardaglig!

#84 - - Milly:

Var nått nytt! Låter jättegott!!

#85 - - Lotte:

Ja skönt skulle det vara eller hur? :)

#86 - - Dessi:

Den bara MÅSTE jag testa! Tack för tipset!

#87 - - denice.:

jag får nog ge mig ut imorgon och handla ingredienserna! :D

#88 - - Anonym:

ja jag gillar ju vit choklad men inte kladdkaka, kanske funkar den vägen också:D

#89 - - Sara:

1. Jävlar vad många kommentarer.

2. Jävlar vad jag älskar dig!

3. JÄVLAR VAD GOD KLADDKAKAN VAR!!!

#90 - - The blog of Rebecca Svensson:

Den ska testas i helgen!! :D



Mvh

Rebecca

#91 - - Erika:

ser riktigt smarrigt ut :) Den ska jag pröva till helgen, tack för tipset :)

#92 - - Anonym:

MUMS, jag älskar hallon! :)

#93 - - Frida Stigevik:

häftigt! måste testas!

#94 - - Elin:

Jag har gjort en liknande förut ett par gånger, fast med citron i stället för apelsin men jag ska nog prova det här receptet någon gång för det såg riktigt gott ut, speciellt med hallonen till!

#95 - - Chokladbloggen:

Satan vad gott det där såg ut!!!



http://chokladbloggen.blogg.se/2010/march/vit-kladdkaka.html

#96 - - Mochride - mitt hjärtas röst:

Har aldrig hört talas om vit kladdkaka förut, men det måste nog provas. Är väl inte så jätteförtjust i just vit choklad men det låter gott ändå.

#97 - - Anna:

Låter smarrigt. Undrar om den var väldigt söt? Med tanke på att det var både strösocker, vaniljsocker och vit choklad i den.. Fast med hallon till så kanske det bara var bra. :)

#98 - - Hanna:

Mm va gott :D blev den sådär kladdig å god?:)

#99 - - Emina:

Oh, detta låter ju spännande.. ska provas :)

men är det inte för sött då?

#100 - - Emily:

Gud vad gott det ser ut! Måste prova :D

#101 - - Jennyh ♡ svensk tjej på Malta:

men de där ser ju inte lite gott ut! :)

#102 - - Lina:

oh de måste jag testa :D

#103 - - Lena Grön.:

Gud, så gott det låter!! Kan tänka mej att lite kokos gör susen här oxå!

#104 - - Jasmine:

Svar: Exakt! När man skriver ner sina tankar, lättar man lite på trycket. Oh, tack så mycket! Vad är det du gillar med det jag skriver? :)



Kramar

#105 - - JOSO:

De där lät härligt!

#106 - - Emelie's WickedTime:

oh va gott:) måste provas;)

#107 - - evelina:

gud va gott!!! :D

#108 - - HANNAH:

Herregud, jag måste verkligen testa det där! Ser underbart gott ut :)

#109 - - Lena:

Ah, den ser underbart god ut. Den ska jag prova att baka. Tack för att du delar med dig. :)



Mvh Lena

#110 - - AnnMary:

Detta måste jag testa, såg sjukt gott ut! :)

#111 - - Felicia:

man kan ju LÄÄÄÄTTT säga 5t nästa gång jag bakar kommer det bli denna!!!

MUUUMS!!! :D

#112 - - Maria:

Åh, får värsta cravings. Inte bra när det är lunchtid :D Kladdkaka till lunch kanske? :D

#113 - - Geccod:

Det både ser och låter väldigt gott.

#114 - - Sofie:

ÅÅÅÅHHHH det måste jag bara testa :D Mums! kram

#115 - - Matildaz:

mmm, det låter gott. Måste testa receptet:)

#116 - - jenny:

Måste pova att göra någongång, jag älsakr vit choklad! :D

#117 - - Mari:

Åh, vit choklad! :D Jag måste testa det nångång :)

Ha en bra dag!

#118 - - alice:

ser väldigt gott ut! :D

#119 - - Erica ung fru och tvåbarnsmamma:

mums, jag gjorde vita kladdkakemuffins med smak av blåbär nyligen, finns recept i min blogg, de ingår i en dessert "variation på blåbär"



kram

#120 - - Theréz:

Ser asgott ut, det måste man ju prova :D

#121 - - Diana:

Måste testa någon gång, ser otroligt gott ut! :D

#122 - - Manda:

ser supergott ut, alltid kul att testa nått nytt:))

#123 - - Julianna:

Jag brukar göra en med konjak i som balanserar upp den söta vitchokladen...blir supergott!



Men den här varianten verkade spännande...ska nog testa nån dag :)

#124 - - P r i n c i p e s s s a ♥:

fytusan vad gott!

#125 - - Sofia [gaspedal.blogg.se]:

mums, det där såg gott ut :)

#126 - - Donna:

Låter gott!!

#127 - - Alexandra:

Ser läckert ut! Kanske något att bjuda svärföräldrarna på ;)

#128 - - Mikaela:

tack för tipset.

#129 - - Freja:

Ser gott ut! :)

#130 - - Cathi:

Gud, ser ju hur gott ut som helst. Måste nästan prova detta recept till helgen :)



#131 - - Michan:

Smarrigt, det måste testas =)

#132 - - sandra:

Tyckte först att det lät väldigt äckligt med vit kladdkaka, men när jag såg bilderna ändrade jag mej! Kanske borde testa och göra en=)

#133 - - Oscar Bergström:

Hej! Jag undrar om du skulle kunna tänka dig sätta upp en poker banner i din blogg. Jag kommer att ge dig 500kr/Registrerad spelare som gjort en insättning. Om detta erbjudande låter intressant, maila mig då för vidare instruktioner.



Vi kan även komma överens om annan typ av reklam.

#134 - - j:

Aldrig hört talas om vit kladdkaka.

måste ja testa o göra :)

#135 - - Sofia:

Gud vad god den ser ut !! :O

#136 - - Kinn:

Den måste ja prova :)

#137 - - Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg:

Ruuuskigt gott :D

#138 - - Linnea:

Åh jag som är ett sådant kladdkaksmonster. :) Kul med en ny variant... dock är jag inte så förtjust i vit choklad men jag måste verkligen smaka på det någon gång. :D

#139 - - Jennifer<3:

Åh det måste jag prova! Tack för receptet! ;D<3

#140 - - monika:

smakde den mycket apelsin? Misstänker att man måste ha det för att den inte ska bli för kvalmig men choklad och apelsin ihop låter som, apelsinchoklad, blä

#141 - - Anonym:

Ja verkligen! :)

#142 - - SANDRA*:

Ser sjukt gott ut! :)

Vad saknar du mest med sommaren? :)

#143 - - YVONNE:

Herregud vad gott, själv går man på diet

#144 - - jen:

åååh muums! älskar också vit choklad och kladdkaka, vilken underbar mix det måste vara!:)

ha en fin kväll!

#145 - - Alexandra:

Ser sjukt god ut! ;o Ska man kanske prova.

#146 - - johanna:

Härligt gott med vitchoklad , ska absolut prova , Tack för tipset :=)

#147 - - livingroom:

guuud va gott! har ätit det en gång men inte fått recept. så TACK för det=)



Vilken fin blogg du har!

#148 - - E:

oj, det låter gott!:P

#149 - - Kajsa:

va gott det verkar. kanske ska prova att baka den ngn gång ;)

#150 - - julia:

verkar supergott, älskar vit choklad :D

#151 - - Alexandra:

åh! jag som älskar kladdkaka, den här måste jag verkligen pröva på :D

#152 - - Hanna:

detta ska jag absolut prova :D

#153 - - Nadja:

Den ser god ut, men jag förknippar den inte med choklad :P

Den "vanliga" bruna ser lite mer lockande ut :P

#154 - - shall:

Åhh vad gott detta måste jag bara prova...



Vi är helt tokiga i kladdkaka hela min familj...

Men detta var nått nytt för mig/oss ingen som bjudit på detta än så det måste jag såklart göra.

#155 - - Ana:

det där såg inte ens lite gott ut =)

#156 - - Ghosthack:

Oooo detta låter som något man moste testa, Får göra en en i kväll, tack för tipset... =)

#157 - - emelie:

gosh, den såg ruggigt god ut! (A) .namnam.

#158 - - Isabell:

Det såg gott ut, måste jag prova! :D

#159 - - Sara:

Åh perfekt att ta med till min kompis kalas imorgon! :)

#160 - - I LOVE SUGAR:

Den måste jag testa.. Undra om man kan göra om den till cupcake;)

#161 - - Yasmine Eriksson:

Måste baka denna till mamma som älskar vit choklad!

#162 - - ari:

måste testas!!!

#163 - - ronja:

Det ser grymt gott ut, lätt att man kommer testa :)

#164 - - Fani:

oh det lät & såg jättegott ut :) verkar minst sagt enkelt att göra med så det ska jag definitivt pröva nån dag inom en snar framtid, hihi :D

hade bra!

#165 - - Ray:

det lät verkligen intressant! Måste provas så fort jag bara hinner :D



Kolla gärna in min pinfärska blogg och kommentera :) Hade gött

#166 - - Ms Fiammiferi:

mmmmmm!!!! gillar också både kladdkaka och vit choklad. Men vart får man tag i vit choklad att smälta? tycker vit choklad är omöjligt att hitta.... vad använde du för sort?

#167 - - Hanna:

Ska prova till helgen, låter supergott! :) Ska man använda blockchoklad(vit alltså)? Och ska man använda färdigsmält margarin(på flaska) eller ska man smälta själv, och ska det isåfall vara jummet, eller kallt eller hur då? Tacksam för svar! Vill ju ha en lyckad kaka att bjussa på.

#168 - - Hanna:

Skrev fel bloggadress...



Ska prova till helgen, låter supergott! :) Ska man använda blockchoklad(vit alltså)? Och ska man använda färdigsmält margarin(på flaska) eller ska man smälta själv, och ska det isåfall vara jummet, eller kallt eller hur då? Tacksam för svar! Vill ju ha en lyckad kaka att bjussa på.

#169 - - Anonym:

Precis bakat kakan du tipsat om. Hoppas den är lika god, som den ser ut.

#170 - - Frida:

Ska det vara koncentrerad apelsin juice eller??

#171 - - victoria:

Åh, det var längesen jag åt vitkladdkaka! Ska testa det någon gång i framtiden. ^^

#172 - - 90-talsbloggen:

Den är otroligt god, men jag tyckte den var svårare att baka än en vanlig kladdis.. Lättare att misslyckas. Iaf för mig :P



Läs min 90-talsblogg! Du tror du minns 90-talet, men jag visar dig saker som vi alla förträngt ;)

#173 - - LIENE:

åh så gott! jag tänkte just för nån dag sen om vit kladdkaka, hade ju aldrig sett det innan men tänkte testa och ännu bättre nu när man har ett recept så tack för den!

#174 - - Sara:

Gu va gott de såg ut, blev nalta sugen när man såg bilden. De är nått jag ska testa, älskat vitchoklad så =)

#175 - - jenny:

Ser underbart smarig ut, kommer defenetivt snart testas =)

#176 - - Jessica [ myckelite om litemycke ]:

åh MUMS :D

#177 - - Ams:

Denna ska jag definitivt testa i helgen när jag drar till en söt påg i pennybridge :3

#178 - - Sofia:

Fy faaaaaaaaan va gott det ser ut! BRA TIPS! BRA!

#179 - - Lina:

Tack för receptet!

Jag har bakat två stycken hittills! Bjudit både på jobbet och familjen. Lika populär på båda ställerna! ( Dock bytte jag ut apelsin mot kokt kaffe, då jag inte gillar apelsin!)

Ha det bäst!

#180 - - Anna:

Åh va gott det ser ut, måste testa! :D

#181 - - Hanna:

Det ser riktigt gott ut! Det ska jag absolut testa.

#182 - - TheDon:

Tack för tipset. Den var kanongod!

#183 - - milena:

gud va gott det ser ut å vara! måste testa receptet!

fin blogg! :)

#184 - - AC:

såg väldigt god ut...ska göra en choklad-kladd-kaka med glasyr i dag o till det en hallonsås...den ska visst vara jätte god. Receptet kommer nog ut på bloggen i helgen om du vill testa :)

#185 - - Helena:

Åh gud så gott, måste testa detta någon dag för jag älskar verkligen vit choklad. och kladdkaka också!

#186 - - Lisa:

Åh, detta måste jag testa, lät jätte gott! =)

#187 - - Maria:

Gjorde kakan, men tog bort apelsinen, eftersom jag inte gillar det i chokladgrejer, blev i var fall supergott! Tack för tipset, blir nog att baka en till imorgon :P

#188 - - Gsmith:

Vinn 5 stycken fokus på bilddagboken var med och tävla på min blogg

http://smiire.blogg.se

http://smiire.blogg.se

#189 - - Victoria:

mm vad gott, det måste jag prova! :)

#190 - - Sandra:

Ser mumsmigt ut!!!!:D

#191 - - Anonym:

den verkar jätte mumms, ska definivt snart prova den :P :)

#192 - - soff:

EPIC! :D

#193 - - Vinnie:

Den här måste jag ju testa :D Älskar vit choklad och kladdkaka är alltid kul att göra!

#194 - - Sandra:

lät super gott. ska testa den någon dag:)

#195 - - Jossan:

vit kladdkaka låter intressant, ska nog prova det någon dag. Snygg blogg också :)

#196 - - Louise:

åh, vad gott :) men blir den hård eller typ som en vanlig kladdkaka? (a)

#197 - - Hanna:

Det låter underbart! :D Tack för receptet, ska absolut provas :)

#198 - - Banani:

Åh va gott det ser ut!

#199 - - Caisa:

Jag gjorde också en vitkladdkaka, fast det receptet jag utgick ifrån var lite annorlunda, men oj så gott!

#200 - - Anna-Karin:

199 kommentarer! Folk gillar verkligen kladdkaka :-) Ska prova den snarast möjligt.

#201 - - Viktoria:

Jag testade göra den här idag :) Tänkte blogga om det och hoppas att det är okej om jag tar receptet och bilden från dig. Självklart länkar jag till dig och berättar att det är taget från dig :)

Upp