» Det här med att loppis-fynda



Fyndade en ljusstake på loppis här om dagen. En femma fick jag ge för den, alldeles lagom pris.
Tror bestämt att det är mitt första loppisfynd. Jag hittar aldrig något på loppisar.

Jag är dessutom lite kluven över hela fenomenet.
Alla andra tycks hitta så fina gamla saker som gör deras hem personliga med lite karaktär. För det är fint att blanda gammalt och nytt, känslan blir helt olik ett hem med enbart nya saker. Men. Jag tycker samtidigt att det finns så mycket skräp och att det luktar konstigt och precis i de tankarna funderar jag på att köpa nytt istället.
Lite rädd för använda saker är jag nog. Eller alltså, den här biten med att det luktar och att man inte vet varifrån grejerna kommer, vem som har haft dem innan.

Hur gör ni? Är ni bra på att loppis-fynda? Eller är ni som mig?
Berätta om era loppis-erfarenheter!
| |
#1 - - Sofie:

Jag håller med dig! Är oftast lite skeptiskt till loppisfynd. Fast möbler är kul att fynda om man ändå ska måla om dom. Då slipper man gammal lukt! ;)

#2 - - Ida - Decoria.se:

Mitt problem är att jag ser potential i allt. Det leder till att jag har en massa projekt hemma i förrådet... Nu senast har jag dock gjort en ramvägg av några loppisfynd:

http://decoria.se/?p=1680

#3 - - milla:

Åh, tack för kommentaren hos mig;) Balkong kan bli hur mysigt som helst att inreda:) Tror det finns en shop som heter balkong.se eller nå´t sån´nt. Såg en annons någonstans...så nu vill jag bli med balkong;)) Kram Milla

#4 - - Lili:

är helt inne på samma spår som dig.. Tycker de kan vara riktigt fin hos andra och som du säger de ger hemmet lite mer karaktär och personlighet..

Men de är svårt för så fort jag tittar på något åt loppis eller begagnat hållet så känns de lite smutsigt, illaluktande och obehagligt på något vis.. men man får nog träna bort den kännslan, de är ju snyggt och framför allt billig dessutom kan man ju hitta mycket ovanliga och annorlunda saker :)

#5 - - ÅSA:

Jag hittade en vintage-skrivamaskin på en bakluckeloppis en gg. De ville ha 250 kr för den. Jag hade inga kontanter och tyckte även att det var lite mycke. Men har ångrat att jag inte lånade av personen jag var med, för jag har insett att den skrivmaskinen skulle vara fint värd idag, och dessutom var den så fantastiskt vacker så jag skulle ha haft den stå på en hylla bara för att se på. Så ett loppisfynd kan även bli ett loppisånger. Visdomen med detta är väl att man bör tänka framåt om man ser ngt som man drömt om och som man brinner för. Som jag och skrivmaskiner. ;)

#6 - - Sandra | Inspirera Mera:

Jag går i samma tankar tyvärr, för min mamma fyndar alltid så fina saker på loppis. I år ska jag komma ifrån min "fobi" och gå på loppis har jag tänkt :)

#7 - - Rebecka:

Jag gillar faktiskt att fynda på loppis men ibland kan jag också få den där känslan, speciellt lukten och att det är någon annan som har använt det, då vill jag bara gå därifrån direkt. Det beror lite på dagshumöret.



Kram Rebecka

#8 - - Caroline:

Kommer du inte ihåg när vi var på den där second hand affären på Söder, hihihihi. :-)

#9 - - Purple Area:

Jag är precis som du, tycker att jag ser inte om det är snyggt när det står på en loppis tillsammans med en massa annat skräp. Men den här ljusstaken lyfte faktiskt hela arrangemanget, jättefint! Tror du har fallenhet för det där.

#10 - - Jenny (Fröken Jakobs):

Jag kan nog hålla med om att det ofta luktar gammalt och unket på loppisar men det mesta jag hittat har jag på ett eller annat sätt förändrat med t ex srayfärg - vilket dödar doft garanterat ;-) Kram Jenny

#11 - - jenny:

Jag kan hålla med dig om att det luktar lite gammalt och instängt på loppisar. Men jag gillar att fara på loppisar och har gjort en del fynd. Mitt bästa måste ju vara mitt runda, vita soffbord som jag fick för 75:-

Trevlig helg!!

#12 - - Caroline Nordberg:

Jag är också kluven till loppisar. Jag vill görna göra fina fynd, men jag gör det aldrig.. Och ibland kan jag tyck en del saker är "äckliga". Men vem vet, nån dag kanska man gör det där fyndet. Där emot är det jätte skoj att stå och sälja på loppis, man blir av med en massa grejor, man tjänar (lite) pengar och man träffar en massa glada människor!

//Carro

#13 - - Martina:

Var faktiskt på loppis/prylmarknad idag. Fick med mig hem två underlägg i teak från Bodum och en designbok om Modern Retro. Men om det är fynd vet jag inte. Hur vet man värdet? Men det är kul att köpa fina saker till en billig peng.

Tack för en fin blogg... //Martina

#14 - - Anna-Karin:

Gillar ditt ljusstakearrangemang! Brukar inte heller hitta något på loppisar. Däremot väldigt mycket på Tradera, men då blir det ju förstås ofta något dyrare.

#15 - - Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård:

Ha, ha! Jo visst kan det lukta gammalt o konstigt och visst finns det mycket skräp. Men efter ett tag får man ett mer tränat öga för att hitta guldkornen bland allt det där. Och det mesta går att tvätta, diska eller göra rent på något sätt.



jag har fyndat massor på loppis o tycker det e jättekul o kunna handla fina saker för en så billig peng och att hitta annorlunda gamla ting e jättespännande! Sen kan man personifiera dem och ändra på dem om man vill genom att måla om dem m.m De finaste sakerna jag har hemma e faktiskt loppisfynd och inte nya saker som jag har köpt.



I helgen ska jag på 3 loppisar! Jippi!!!

Upp